Ani branża reklamowa, ani odzieżowa nie mogłyby się obyć bez możliwości drukowania na tekstyliach. Na różnego rodzaju materiałach aplikuje się między innymi logo firmy lub oryginalną grafikę, która sprawia, że dana część garderoby prezentuje się atrakcyjnie. Do nadruków na odzieży stosuje się obecnie dwie technologie – DTG oraz DTF. Co to dokładnie znaczy i na czym polega różnica między nimi?
Technika druku
Druk DTG (Direct to Garment) jest metodą nanoszenia obrazu na odzież, polegającą na wygrzewaniu grafiki w specjalnej prasie bezpośrednio w materiale. DTG wykorzystuje szeroką paletę barw i odzwierciedla projekt z dużą dokładnością. Technologia druku DTF (Direct to Film) poszła o krok do przodu. W tym przypadku obraz drukowany jest nie na tkaninie, ale na folii PET, która następnie transferowana jest na materiał i utrwalana. Kolory nadruku DTF doskonale odpowiadają projektowi, ponieważ nie reagują z barwą tkaniny.
Trwałość nadruku
Nadruk wykonany w technologii DTG jest wytrzymały, choć jego jakość ulega obniżeniu wraz z zużyciem tkaniny, na którą został naniesiony. Po kilkudziesięciu praniach kolory grafiki ewidentnie blakną, a kształty tracą wyrazistość. Problem ten nie występuje w nadrukach wykonanych przez drukarki DTF. Są one niezwykle trwałe i nie zależą od właściwości tkaniny. Cechują się także elastycznością, dzięki czemu nie zaczynają się kruszyć.
Zastosowanie drukarek
W praktyce drukarki DTG stosowane są właściwie wyłącznie do odzieży bawełnianej, a w szczególności do wykonywania nadruków na T-shirtach. Nowoczesny druk DTF daje możliwość zadruku tkanin różnego typu, między innymi poliestru, który jest powszechnie wykorzystywany do produkcji odzieży sportowej. Praca drukarek DTF jest również znacznie efektywniejsza od druku w technologii DTG.